Sunday, 19 February 2012

tag sana tag sini....

bismillah...

Hari ini ak nak kongsi antara koleksi2 gambar yang ak ambik. Selamat melihat....

 gambar ni aku amik time ondway nak blik umah....sempat la aku break 3/ 4 saat macam 2..
nsib bek x de kete lain time 2...
 

Actually, memang bende ni memang salah satu hobi aku dari zaman kecik2 lagi. sangat suka mengambil gambar, lebih-lebih lagi bande2 yang ada dipersekitaran aku yang aku rasa unik. Sampaikan mak aku ada cakap.. "aty ni, kenapa ambik gambar pokok semua...lain kali ambiklah gambar yang ada orang"...huhu bila aku dengar mak ak cakap macam 2 ak pon senyum je la nyot...



 lagi2 waktu 2 aku hanya mengharapkan camera hp ak yg comel 2 je...so gmbr kurang berkualiti jugaklah...walau kali ni bukan lagi dslr yg ak pegang, tapi gmbr dia kire ok gak r... tunggulah bila dslr sudah berada digenggaman ku nanti ya... ^_^


Thursday, 16 February 2012

Sama-sama kita fikirkan

bismillah

Untuk entry hari ini, aku nak kongsikan potongan cerita janji kekasih yang boleh kita renung-renungkan bersama. Selamat menonton..... ^_^

video


cuba kita tempatkan situasi kita di tempat 2...boleh bayangkan x apa yang ibu bapa kita akan rintihkan nanti...

p/s : peringatan buat diri ini yang selalu leka dengan kesenorokan yang sementara...insyAllah

Tuesday, 14 February 2012

Antara kenangan

bismillah


Kadang2 aku terfikir, kenapa manusia lebih mudah mengingati kenangan yang pahit berbanding yang manis. Apa lebihnya yang manis berbanding yang pahit?!? Tak dinafikan, aku pon pernah mengalami perkara sebegini. Mula-mula aku tak sedar perkara ni, lepas adik aku tanya, apa kenangan yang aty ada waktu aty sekolah rendah dulu, baru aku terfikir kembali.....apa ya?!? Dan lepas tu aku mula termenung. Kenapa x banyak yang aku ingat ni.?!? Selalunya aku mudah ingat apa yang berlaku kat sekeliling aku. Adakah kenangan yang aku alami dulu lebih banyak manis daripada pahitnya sehingga aku tidak dapat mengingatinya atau sebaliknya?..



p/s: menaip sambil mendengar alunan mendamaikan. thanks to kakinovel coz memaparkan video ni..

video


Monday, 6 February 2012

Puisi Aminah Qutb buat suaminya

bismillah...

Sedangku membaca kisah Sayyid Qutb, ku terbaca mengenai puisi adiknya Aminah Qutb yang ditujukan kepada suaminya. Mungkin kita juga boleh menghayatinya juga....insyAllah

Sekiranya kita cinta kepada manusia, tak semestinya manusia cinta kepada kita, 
tetapi sekiranya kita cinta kepada Allah nescaya Allah tiada penghujungnya.

Sekiranya kita cinta kepada manusia, kita akan cemburu kepada orang yang mencintai orang yang kita cinta, 
tetapi sekiranya kita cinta kepada Allah, kita akan turut mencintai orang yang melabuhkan cinta kepada Allah juga.

Ya Allah, andainya dia ialah jodoh yang ditetapkan oleh-Mu kepadaku, maka campakkanlah dalam hatiku cinta kepadanya adalah kerana-Mu, dan campakkanlah dalam hatinya, cinta kepadaku adalah kerana-Mu. Namun, andainya dia bukanlah jodoh yang ditetapkan oleh-Mu kepadaku, berikanlahku kekuatan agar pasrah dalam mengahrungi ujian, yang kau berikan kepadaku.

Ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu, agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu. Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta, jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku pada-Mu.

Ya Rabbana, jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling pada-Mu. Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu. Ya Allah, jika aku rindu, jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindui syurga-Mu. Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu.

Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu, janganlah biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu.

Ya Allah, jika kau halalkan aku merindui kekasih-Mu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada mati hanya sekali, jadikannya pada jalan Allah.

SubhanAllah, puisi yang sangat indah dan punyai maksud yang mendalam. Moga kita dapat menghayatinya dan menjadikannya benteng dalam salam kasih dan berkasihan sesama insan... InsyAllah ^_^