Sunday, 11 November 2012

Ujian atau petunjuk

bismillah

Adakah ini ujian atau petunjuk. Susahkan kalau kita nak jaga hati kita, tp dalam masa yang sama hati kita dah lari pada jalan yang tak sepatutnya. Susahnya nak kawal hati dari mengingati dan merindui seseorang yang belum halal untuk kita. serius aku rasa ujian ini yang paling berat aku nak tanggung. Kadang-kadang mengalir jugak air mata bila memikirkan dosa yang tersarang dijiwa. Ya Allah, apakah ini ujian atau petunjukMu.


Sunday, 4 November 2012

kasih sayang Nya

bismillah

"Tuhan sayang pada semua hamba-Nya. Dia tak pernah mahu buat kita derita atau kecewa. Hidup ni adalah satu misteri. Mungkin kita menganggap Tuhan tak adil sebab beri kita dugaan yang hebat hari ini, tetapi esok kita akan faham bahawa segala-galanya hanya untuk menyediakan kita pada kegembiraan yang menanti. Kebahagian tu mungkin datang esok, lusa atau sepuluh tahun lagi. Tetapi percayalah bahawa kegembiraan itu akan datang juga akhirnya."

~coklat (yang manis)~

Monday, 29 October 2012

pasar basah...pasar kering..

bismillah

Harap tak terlambat lagi untuk ku ucapkan, Salam Aidiladha to all readers. =) moga dipermudahkan segala ibadah korban yang korang buat, Insyallah.

Dan aku....telah kembali semula ke Melaka. Terasa macam kejap je cuti,serius memang x puas. Tapi, bila mana ku dapat msg yg sgt2 meletop "kelas cad/cam hari ini dibatalkan"...yahooooooo,ad lg satu cuti untuk aku =)

Maka dengan itu, aku pun mulalah mmbuat planning yg konon2nya rajin 2 untuk membuat lawatan sambil berbelanja ke pasar2 yg ad kat bumi Melaka ni. Excited ni, dan aim aku kali ni ialah nak mencari scallop@kepah@ap2 yg sewaktu dengannya.

Jalan punya jalan, sekor kepah pon ak x nampak. =( yang ada hanya lala, siput sedut n kerang....sedih gilerrrr. Berkecai harapan dan impian ak yg asyik terbayang2 scallop masak butter hari 2. Jadinya, ak just rembat sekor sotong besau n secekak kangkung je.

Lastly, ak pn mnjejakkanlah kaki ke Pasar borong Hang Tuah Jaya yg sblm ni ak pndg sblh mata dgn harapan "moga2 adalah bintg2 yg ak nak nnt". Tapi malangnya kat sane pon xde jugak...memang 2kali ganda sedih la...Tapi....yang paling berganda2 sedihnya bila ak tengok harga barang kat sane jauh lebih murah berbanding ngan pasar besar. sotong RM8.5/kg, ikan ad yg sekilo 4hinggit lg u. Sotong besar yg kat sana  RM20/kg pun baru RM16.50/kg. Cis, memang makan besarlah pakcik kat pasar melaka 2..

Tapi...Pasar Borong MPHTJ memang superb. Barang dia, memang gilerrr murah. ^_^

Sunday, 21 October 2012

masak-masak

bismillah..

Hari ni mood memasak aku dah datang...hehe planningnye nak masak nasi putih+asam pedas telur ikan+kangkung goreng+telur dadar@ikan masin+air cincau. Dengar macam sedapkan.!?! aku pun dah teruje+terliur bila fikirkan.

Maka, dengan itu, aku merajinkanlah diri aku ke maydin untuk mendapatkan barang2 yang diperlukn...
seterusnya berhempas pulas bergaduh dengan periuk, blender bagai dengan penuh semangat dan keterujaan untuk hasilnya.

Tapi....hermm,hehe lain lak jadinya. nasi lembek+asam pedas telur ikan yg rasenye entah pape+kangkung goreng yg MASIN!!!!!!!!!+ikan masin yg hmpir hangus. =( Atoi, mang reject r kalau aku hantar makanan ni kat master chef. Agak2 ada tak Chef Jo@CMK cakap mcm ni, "saya rasa baik cik pergi kelas masakan dulu sebelum nak ke mari..." waaaaaaaa.....memng sedih sangat la..Dalam banyak-banyak 2, air cincau je yg ok.OK?!? haha ok la kot untuk aku.

Jenuh jugak la aku pikir, apa la yang kurang kat asam pedas ni...pikir punya pikir,aku  rasa aku tau kot...kurang lada+terlebih kunyit...hmm nampaknya lepas ni aku kene merajinkan diri ke dapur la.ops bukan sekadar ke dapur, tp kene praktis masak sekali ni..hehe insyallah


ops, tiada gambar untuk hasil masakan...segan nak tunjuk,memang hancus ^_^




we share,we care

bismillah

Sami Yusuf - Forgotten Promises, satu lagi video klip yg ak nak kongsikan disini. seriously ak kagum dengan konsep pada video ni, lirik lagu dia dan yang paling penting boleh buat ak repeat byk kali tanpa rasa bosan ^_^.




To night the World will sleep but Hunger will not wait for promises we made
we share one soul we share one land we have one time to understand
we all one human kind brothers side by side , we’ll have no regret we will not forget
we all one human kind sisters side by side ,we’ll have no regret we will Not forget
  سامحنا يالله وارحمنا يارباه وامنح رزقك للافواه وابعد عنها كل الاه
Our words must count, Hunger will not wait for promises we made
we share one soul we share one land we have one time to understand
we all one human kind brothers side by side , we’ll have no regret we will not forget
we all one human kind sisters side by side ,we’ll have no regret we will Not forget
سامحنا يالله وارحمنا يارباه وامنح رزقك للافواه وابعد عنها كل الاه
(African language ………..)
****
****
****
Our words must count, Hunger will not wait for promises we made

tp yg x brpe bestnye, ak still x dpt lg lirik pnh utk bhse afrika 2... =(

Thursday, 18 October 2012

apa yang kita xtahu @ buat2 xtahu

bismillah

Waktu pagi masa terasa panjang andai kita telah bersolat subuh berjemaah.

Waktu pagi, perasaan rasa bersemangat dan ceria andai kita telah solat subuh berjemaah.

waktu pagi, hati rasa lapang dan tenang serta tidak kelamkabut andai kita telah solat subuh berjemaah.

Ganjaran pahala solat Subuh mengatasi keindahan dunia sebagaimana sabda Rasulullah saw lebih-lebih lagi apabila dilakukan secara berjemaah :

"Berilah khabar gembira kepada orang-orang yang berjalan ke masjid-masjid di waktu gelap bahawa dia akan mendapat cahaya yang sempurna di Akhirat kelak." (Hadith riwayat Abu Daud dan Tirmidzi)

Jagalah solat Subuh kerana ia menggerunkan kaum kafir kerana kesatuan kita dan menjadi lambang kekuatan kita umat Islam.

Rasulullah saw mendoakan umatnya yang bergegas dalam melaksanakan solat Subuh, sebagaimana disebutkan dalam hadis :

"Ya Allah, berkatilah umatku selama mereka suka bangun subuh (iaitu mengerjakannya)." (Hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Ahmad dan Ibnu Majah)

Sabda Rasulullah saw :

"Seseorang mukmin yang mengerjakan solat Subuh selama 40 hari secara berjemaah, akan diberi oleh Allah swt dengan dua kebebasan, iaitu dibebaskan daripada api neraka dan dibebaskan daripada nifaq (sifat munafik)"

Diriwayatkan daripada Muslim daripada Uthman bin Affan berkata, Rasulullah saw bersabda yang maksudnya :

"Barang siapa yang solat Isyak berjemaah maka seolah-olah dia telah solat setengah malam, barang siapa solat Subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah melaksanakan solat malam satu malam penuh." (Hadis riwayat Muslim)
 
credit to iluvislam

Wednesday, 17 October 2012

contengan sang hamba

bismillah...

Saat manusia diuji, hanya Allah tempat terbaik untuk didekati. Dan bilamana aku diuji dengan seperkara yang paling berat untuk ditanggung, ak jadi buntu dan kelu untuk memikirkan jalan penyelesaian. 

Ya Allah, aku rela jika Engkau mengujiku dengan kematian,
kerana ku tahu setiap yang hidup pasti akan mati.
Ya Allah aku rela jika Engkau mengujiku dengan kemiskinan,
kerana ku tahu miskin harta tidak akan menjamin kebahagian di akhirat.
Tetapi Ya Allah, jangan Engkau ujiku dengan cinta dan kasih sayang,
Apatah lagi perasaan itu pada seorang lelaki yang masih tidak halal untukku,kerana aku ingin memberikan cinta dan kesetiaanku hanya pada insan yang halal untukku.
Bantulahku Ya Allah untuk aku mengekalkan perasaan dan kasih sayangku hanya untuk sang suami yang kelak akan bersama disisiku.
Ya Allah, jika dia jodohku,
permudahkanlah segala urusan dia dan urusanku serta selesaikan segala permasahalan yang kami hadapi.
Namun jika sebaliknya, Engkau bukakanlah jua jalan agar kami dapat menyelesaikannya dengan cara yang mudah tanpa ada persengketaan dikedua-dua belah pihak.
Ya Allah, jika dia jodohku. Satukanlah hatinya dengan hatiku dengan berlandaskan syariatmu.
Namun, jika sebaliknya, Engkau berikanlah yang terbaik untuknya dan untuk diriku.


~coretan seorang hamba yang lemah~

Monday, 1 October 2012

Mahar Cinta Cinderella

bismillah

Akhirnya, satu lagi novel yang berjaya aku khatamkan buat masa ini. Mahar Cinta Cinderella, bila mula-mula baca tajuk dia rasa macam x yakin je nak baca. Tajuk dia je dah rasa macam "ni mesti cerita budak-budak ni". Tetapi memandangkan penulis dia ialah Maya Iris, aku membulatkan hati untuk membelinya juga


Dan Alhamdulillah, keputusan yang aku buat berbaloi. Pepatah inggeris "Don't Judge The Book by It Cover" memang terkena pada batang hidung sendirilah.


Pertemuan Nur Sayang dan Dr. Endrew bagaikan dongeng Cinderella. Doktor berbangsa cina itu menyelamatkan jururawat pelatihnya dengan menggunakan sepasang kasut. Walaupun Nur sayang terhutang budi,namun dia membenci Dr. Andrew kerana sering mengelarnya 'islam celup'.
Jiwa Nur Sayang juga tertekan apabila perkahwinannya dengan Kamil asyik tertangguh. Dia sedar dia bukanlah gadis pilihan ibu Kamil. Dia juga bimbang akan masa depannya dengan Kamil akan berakhir seperti nasib ibunya.
Dr. Ehsan muncul dalam hidup Nur Sayang setelah Dr. Andrew gagal memurtadkannya. Dengan cinta sudah lama terpendam, Dr. Ehsan melamar Nur Sayang tetapi di tolak oleh gadis itu. Dr. Ehsan membawa rajuknya ke Palestin.
Lalu, Nur Sayang Mengutip sisa-sisa hidupnya yang masih panjang bagi memperbaiki diri. Dia akhirnya melannjutkan pelajarannya dalam bidang perubatan di Mesir. Disana, dia terperangkap dengan revolusi Mesir menggulingkan presiden.
Apakah cinta presis dongeng Cinderella berjaya membawa kebahagiaan lewat jam 12?

Novel yang banyak dipenuhi dengan makna potongan-potongan ayat al-quran dan hadis yang kadang kala kita sendiri terlepas pandang dengan keunikannya. Turut dipenuhi dengan ayat-ayat spontan yang membuat si pembaca terfikir dan terpaksa mengakuinya.


"Saya selalu tertanya-tanya, apabila orang islam sembahyang, apakah mereka guna bahasa arab ataupun bahasa melayu?" Dr. Andrew bertanya. 
"Bahasa Arab." Nur Sayang menjawab ringkas. 
"Jadi, awak mahir berbahasa Arab?" Dr. Andrew bertanya dengab penuh minat. 
"Tidak", jawab Nur Sayang. 
"Sekiranya tidak tahu berbahasa Arab, bagaimana awak sebut bacaan dalam sembahyang?" Kening Dr. Andrew berkerut. 
"Kami hafal." Nur Sayang memberikan jawapan mudah.
 "Hafal dengan makna sekali?" Nur Sayang mula berasa tidak selesa. 
"Hafal bacaan dalam bahasa Arabnya." Nur Sayang memilih jalan berterus-terang. 
"Semua orang Islam buat begitu?"
"Tidak. Ada yang tahu bahasa Arab. ada yang hafal dengan terjemahannya sekali. Ada yang hafal tanpa mengetahui apa maknanya." jawab Nur Sayang.
.....................................

"Awak kata al-Quran itu buku panduan orang Islam. Tetapi awak tidak baca al-Quran seperti yang patut dibaca dan dihayati. Saya berani bertaruh awak hanya hafal tidak lebih daripada kosong perpuluhan satu peratus. Itu pun kerana awak perlu baca dalam sembahyang awak. Betul? Dan saya berani bertaruh, hidup awak bukan berpandukan al-Quran sepenuhnya. Betul?" Dr. Andrew mengecilkan matanya yang memang sudah semula jadi sepet.

Tuesday, 28 August 2012

Love you just the way u are


haha...pengaruh cerita bridget jone's diary la sangat.... tapi betulkan, bila ayat ini diulang-ulang terasa sweet pulak. Bila mana seorang lelaki@perempuan itu dapat menerima pasangannya seadanya tak kira waktu senang atau susah...

walau si dia nampak bodoh dengan caranya,
walau si dia bersaiz besar dari biasa,
walau si dia kurang petah dalam berkata,
walau si dia kurang sabar dalam amarahnya,
walau si dia kurang kemas dalam tingkahnya,
walau si dia kurang yakin dalam persembahannya,
walau si dia menyebabkan diri nampak berbeza.
tapi itu semua tidak mencacatkan nilai si dia pada kita.

Manusia itu tidak sempurna, dan punya kelemahan yang perlu diatasi bersama.

Siapa kita mengidamkan lelaki sehebat Rasulullah, 
sedang diri masih terkial-kial melengkapkan solat fardhunya.
Siapa kita menginginkan wanita sehebat Khadijah, 
sedang diri masih sayang melupakan kesenorokan dunia.
Siapa kita mengimpikan kisah cinta sehebat Ali dan Fatimah, 
sedang diri masih berat  melepaskan perkara-perkara yang mendekati zina.

Monday, 27 August 2012

kopek dan ulas

bismillah

Belajar melangkah untuk menjadi lebih dewasa. Belajar untuk mula mengenali dunia realiti kehidupan sebelum berganjak ke dalamnya...bila dan siapa, biar yang Esa menentukannya.


haha, kononnya2 persediaan awal lah...ceh, mntang2 ayah dah bg kebenaran untk thn akhir nnt..Ops, bukan menggatal, hanya ingin bersedia dengan memenuhkan ilmu didada sahaja. Ingat, ilmu itu tiada batasan umur.

Jodoh itu penuh keunikan.
Apabila semakin dikejar, semakin dia berlalu pergi.
Apabila kita hanya menanti, usahkan hadir, bayangnya juga belum pasti.
Kadangkala, antara jodoh dan nafsu, kita sering terkeliru.
Adakah dia jodoh ditunggu, ataupun dia sekadar menyapa sambil berlalu.
Kadangkala hadirnya tidak disangka.
Dia rupa-rupanya, jodoh untuk kita.
Rencam jodoh, manisnya dapat mendamaikan hati, pahitnya dapat menghancurkan diri.
Misterinya dia, hanya Tuhan Maha Mengetahui.
Apabila dia menyapa, jodohkah namanya.
(antara singkapan kata-kata dalam buku ini) 

ulasan: ayat dalam buku ni ringkas dan mudah dihadam. ku kira sesuai untuk semua yang akan@telah@seumpamanya ke gerbang perkahwinan. boleh dijadikan iktibar tika mengalami masalah rumah tangga atau persediaan awal, insyallah.


Tuesday, 14 August 2012

Soal pada diri....

bismillah

Jika ditanya, apakah perkara yang paling sukar dalam hidup ini. Akan ku katakan perkara yang melibatkan ibu bapa dan soal hati. Yup, itulah perkara yang paling susah untuk aku kendalikan. Kenapa ibu bapa? kenapa soal hati?


Sebab bila melibatkan ibu bapa contohnya, balik2 rumah tengok ibu@ayah kita terbaring kesakitan. Siapa yang tak sedih kot. Terasa sudah lama mereka hidup mendidik kita. Berbeda sewaktu kita kecil2 dulu. Melihat mereka masih kuat bertenaga memberikan senyuman ketika kita pulang dari sekolah. Berlari bersama bermain di taman. Kini baru kita tersedar, telah meningkat umur mereka dan sudah semakin lemah mereka dimamah usia. Maka sekarang, tugas kita sebagai anak pula mengambil alih menjaga dan membimbing mereka. Insya Allah.


Dan yang kedua, bila aku ingin membuat keputusan yang melibatkan soal hati. Aku jadi buntu. Lebih-lebih lagi  bila di fikirkan, adakah keputusan yang aku buat ini adalah berdasarkan rasional atau emosional. Sebab prinsip aku senang je, JANGAN MENGHUKUM SELAGI KITA MASIH KABUR DENGAN KESELURUHAN CERITA. Sebab aku tak nak menyesal di kemudian hari akibat sikap terburu-buru yang aku sendiri cipta.


Mungkin kita boleh tipu diri kita, buang segala barang yang si dia berikan. Bakar semua surat dan nota2 yang si dia kirim. Tapi....kenangan itu tetap terlekat diminda walaupun seribu kali kita cuba melupakannya. Entahla, kalau boleh aku x nak serabutkan otak aku dengan perkara-perkara macam ni. 2 yang kalau boleh biarlah pasanganku itu, ditentukan oleh ibu bapa aku sendiri. Kalau x pon, sesiapa yang datang meminang insya Allah akan kuterima seadanya. 


Sebab sebenarnya banyak lagi perkara yang mesti dan patut aku fikirkan. Penyebaran Islam, Pengembangan umat sejagat dan banyak lagi. Kerna, pabila kita meletakkan diri kita hanya untuk Islam dan pesuruhnya. Soal diri akan dianjak ketepi. Lupa pada kepentingan diri dan keperluan diri yang ingin dipenuhi.

Friday, 10 August 2012

Tiada perbedaan antara kita

bismillah...

Apakah boleh si pengail ikan berjalan-jalan melancong sekeliling dunia
Adakah peluang si pengemis jalanan duduk bersama priawan diner di hotelan
Bisakah si pencuci lantai duduk bekerja di kerusi pengurusan
Punyakah peluang si tukang buruh untuk bekerja di bawah aircond
Apakah mungkin si pembawa beca bisa memandu kereta mercerdis bermata belalang
Bisakah si buta melintas jalan tanpa bantuan mata-mata pengawasan
Benarkah wanita hanya bisa duduk di ceruk-ceruk dapur
Adakah yang diatas akan terus berada diatas


Semua itu sebenarnya boleh diubah jika manusia itu punya semangat juang dan kesungguhan untuk mengubah keadaan dirinya. Tiada istilah terlambat kerna yang si pembuat alasan hanya ingin menunggu tanpa berusaha. Yakin pada diri dan bina matlamat sendiri untuk kita menentukan arah akhir hidup kita nanti kerna rezeki itu sentiasa disisi. Sentiasa memohon pada yang Esa moga diberi peluang. Jika bukan pada diri,mungkin juga pada anak cucu kita nanti. Insya Allah

Saturday, 4 August 2012

Erti sabar

bismillah

Alhamdulillah, skarang dah nak masuk pertengahan ramadhan dah. Moga kita terus melipat gandakan usaha dalam mengejar keberkatan ramadhan yang hampir hujungnya.Insya Allah.

Ingin dikongsikan, sepanjang ramadhan ni,, dah macam2 perkara yang berlaku ujian dalam gembira, musibah dalam derita, dan sedu dalam ketawa. Hanya kepada Nya sahaja yang aku ada untuk mengadu.



Sabar, apa ya pengertian sabar yang sebenar. Adakah sabar itu ialah bila kita diuji, kita terima seadanya tanpa mengambil iktibar. Atau sabar itu adalah hanya kata2 yang diucapkan ditebing bibir untuk meredakan insan yang ditimpa kesulitan atau kesusahan. Jika inilah pengertian sabar yang sebenar, perlukah ada istilah "sabar aku pun ad hadnya"
patutkah ia diertikan sebagai sabar. Jadi, bila had sabar dah sampai?dah xde sabar lagi? macam 2?

Pada aku, sabar yang sebenar-benar sabar ialah apabila kita diberi tuba, kita balasnya dengan susu. Maknanya, bila kita diberi ujian terutamanya sesama manusia, kita tetap balas dengan kebaikkan. Walau kadang kala kita rasa dugaan yang dihadapi sangat berat.Contohnya bila kita difitnah seseorang, tp kita still lg kawan dengan orang yang fitnah kita dan kita tetap bg kebaikkan pd si dia tanpa mengharapkan balasan.

 Tp, bolehkah kita jadi macam 2?Seolah-olah seperti seorang insan yang punya hati suci yang rela dilukai dan ttp menerima dia tanpa berkira. 
Jawapannya, boleh jika kita benar2 letakkan diri kita pada lillah hi ta'ala. Sebab Allah itu Maha adil, x perlu kita bersusah payah nak membalasnya. Biar Dia saja yang menetukannya. 

Siapa kita untuk menghukum....



Thursday, 7 June 2012

exam....exam...exam around the coner

bismillah





yup, hari peperiksaan semakin hampir, tinggal beberapa hari saja lagi untuk ku berhmps puhlas. Ya Allah, moga target ku tercapai sem ni...AMIN YA RAB 

 


 VS        





yang manakah akan ku rasa sepanjang peperiksaan ni, biar mengbebankan buku, jangan ku terbebaban dengan buku. Alhamdulliah kali ni, 4 paper  je yg untuk sem ni. tapi...empat paper pon, tidak boleh dipandang enteng lor....

to all readers, plez pray for me...ni betul2 ni tau, serius, xde main2 dah. Doa tulus anda semua amat ku harapkan...terima kasih ^_^

Monday, 30 April 2012

Antara Ibu Kandung dan Ibu Mertua

bismillah

Hari ni aku tergerak nak bentangkan isu ibu kandung vs ibu mertua.Kalau nak di ikutkan,kedua-duanya sama penting,sama-sama perlu dikasihi tanpa ada diskriminasi.



Sebenarnya aku nak cakap kat cni yang aku amat solute pada si isteri(terutamanya) yang dapat menjadikan ibu mertuanya seperti ibu kandungnya sendiri.Jujur pada diri,agak susah bagi aku nak buat macam 2,yang perlu mempunyai hati yang telus dan suci dalam mengendalikan kedua-duanya.

Lagi-lagi bila si isteri yang tidak pernah berfikiran negatif dan mencemburui ibu mertuanya bilamana si suami perlu mengutamakan ibu kandungnya sendiri berbanding si isteri yang dikasihi.


Macam mana aku boleh terfikir semua ni?Agak jauh jugakkan fikiran 2.. Sebenarnya ini refleksi aku dari satu novel yang aku baca.Novel ni mengisahkan seorang ibu mertua yang tidak menerima menantu perempuannya. Tapi, si isterini sangat bagus sebab, dia tak pernah berkira dengan ibu mertuanya walaupun ibu itu sering melukakan hatinya.

Cerita ini sangat berkesan dihati sebenarnya,lagi2 bila si suami dipaksa untuk membuka cawangan satu lagi dengan pilihan ibunya sendiri.Lebih sakit bila terpaksa membuat pilihan antara ibu dan si isteri.

Bila difikir-fikirkan kembali,takut sebenarnya nak menghadapi dunia perkahwinan ni(ceh mcm dah byk pengalaman je).Banyak perkara perlu dititik beratkan dan semakin banyak perasaan yang perlu dijaga.Dah tak boleh fikir pasal diri sendiri je...
Moga aku dapat mencontohinya ketika diri ini bersama ibu mertuaku nanti, InsyAllah


Sunday, 25 March 2012

Kenapa nak malu?!?

bismillah...

Alhamdullillah, hari ni ak dah start keje part time dekat tempat ak...
mula-mula agak ragu-ragu jugak lah. Al-maklumlah, langkah pertama....
perasaan gentar tetap ada...

Bila dah mula decide, datang pulak lagi satu tawaran kerja......dah makin banyak pulak.
Tapi skop kerja tetap sama.....

Bila di timbang tarakan, ak pilih pilihan pertama...jadi CLEANER!!?!!




 huhu, memang mula dari bawah ni...
xpe...yang penting HALAL...

so mula pagi ini, jadilah ak minah cleaner part time....
penat memang penat......tapi, kalau nak di compare dengan tawaran yang kedua 2, maybe 
it better..

KENAPA?!? sebabnya... 
1. Tempat kerja lagi dekat.
2. Sumbernya lagi jelas
3. Tak tertekan sangat lah...Majikan n pekerja lain pon ok...
4. Tak terikat dengan apa-apa
 Jadi, kesimpulannya, cleaner tetap jadi pilihanku...

Tapi, bila aku mula kerja 2.....ada yang tanya aku..
X MALU KE?!? 
than, dengan mukaku yang tertanya-tanya, aku tanya dia balik...
NAK MALU KENAPA?!?

huhu, maybe mentaliti orang menyatakan kerja cleaner ni bertaraf rendah...
tapi, bagi aku, selagi kerja 2 x melanggar hukum syarak n undang-undang buat apa nak malu..
Sepatutnya, orang yang dok merompak rumah orang, yang menjual dadah, yang pemberi rasuah 2 yang patut malu....
Dahla buat jahat, merosakkan anak bangsa dan agama lagi...
so kesimpulannya....x perlulah nak malu dengan apa yang kita buat.....selagi kita betul, teruskan...

JANGAN MALU TAK BERTEMPAT.....RUGI JE.. ^_^


Saturday, 17 March 2012

dapur arang...

bismillah...


Pengalaman si gadis yang tidak pernah memasak menggunakan dapur kayu...
sangat excited even hanya memasak dua bungkus mee segera goreng je...

Teringat zaman kecik2 dulu, kalau balik je kampung nyayi(panggilan nenek dalam bahasa jawa) kiterg sepupu sepapat mesti main masak2. Masak ubi lah, daun2 lah....memang best...

 Then, bila ubi dah masak,nyayi buatkan sambal tumisnya....
hmm..sedap2...kenangan manis yang sangat beharga. Lagi2 kiterg masak bukan menggunakan dapur gas moden, sebaliknya menggunakan kayu api dan ranting-ranting kecil je.... 
 time 2 barulah ad rase aura2 kampung 2...

Tapi, itu semua cerita dulu2, kini dah susah nak rasa kehidupan ala2 asli kampung dah. Zaman sudah semakin moden, dan teknologi pun sudah semakin berkembang. Banyak tradisi2 lama yang sudah ditinggalkan.

Thursday, 8 March 2012

Dasyatnya kini

bismillah

- Dasyatnya zaman sekarang, orang panjat pagar rumah malam-malam dah dianggap pencuri. Sedangkan orang itu punya niat baik untuk membantu penghuni rumah itu.
- Dasyatnya zaman sekarang, orang yang datang ke rumah, sudah dicop tidak baik. Sedangkan yang datang itu punya urusan yang ingin diselesaikan bersama penghuni rumah.
- Dasyatnya zaman sekarang, ada orang yang tersadai dibahu jalan hanya dipandang sekali lalu. Sedangkan dia sedang mengalami kesulitan yang amat memerlukan pembantu.
- Dasyatnya orang zaman sekarang, lihat orang berjalan kaki di bahu-bahu jalan pun tidak dapat berhenti untuk menumpangkan. Sedangkan orang itu juga mengharapkan bantuan untuk ditumpangkan bersama.

Tapi.......
Semua situasi ini adalah kesan daripada perbuatan manusia sendiri. Apatah lagi, kini pelbagai idea-idea kreatif penyalahlaku digunakan untuk memanipulasikan situasi yang sedia baik kepada yang tidak baik. Oleh itu....

- Mana mungkin orang yang sedang memanjat pagar pada pukul 3-4 pagi boleh dianggap membantu kerana mejoritinya yang melakukan perkara sebegitu adalah manusia yang punyai niat jahat.
- Mana hadir sifat beraninya ingin membuka pintu pabila dikunjungi tetamu yang tidak dikenali, apabila telah banyak kes-kes pecah rumah dan pukau yang berlaku dewasa ini.
- Mana bisa pemandu ingin berhenti dijalanan untuk membantu kerana punya penjenayah yang sering melakukan taktik yang sama untuk menyamun orang yang baik hatinya membantu.


Sunday, 19 February 2012

tag sana tag sini....

bismillah...

Hari ini ak nak kongsi antara koleksi2 gambar yang ak ambik. Selamat melihat....

 gambar ni aku amik time ondway nak blik umah....sempat la aku break 3/ 4 saat macam 2..
nsib bek x de kete lain time 2...
 

Actually, memang bende ni memang salah satu hobi aku dari zaman kecik2 lagi. sangat suka mengambil gambar, lebih-lebih lagi bande2 yang ada dipersekitaran aku yang aku rasa unik. Sampaikan mak aku ada cakap.. "aty ni, kenapa ambik gambar pokok semua...lain kali ambiklah gambar yang ada orang"...huhu bila aku dengar mak ak cakap macam 2 ak pon senyum je la nyot...



 lagi2 waktu 2 aku hanya mengharapkan camera hp ak yg comel 2 je...so gmbr kurang berkualiti jugaklah...walau kali ni bukan lagi dslr yg ak pegang, tapi gmbr dia kire ok gak r... tunggulah bila dslr sudah berada digenggaman ku nanti ya... ^_^


Thursday, 16 February 2012

Sama-sama kita fikirkan

bismillah

Untuk entry hari ini, aku nak kongsikan potongan cerita janji kekasih yang boleh kita renung-renungkan bersama. Selamat menonton..... ^_^

video


cuba kita tempatkan situasi kita di tempat 2...boleh bayangkan x apa yang ibu bapa kita akan rintihkan nanti...

p/s : peringatan buat diri ini yang selalu leka dengan kesenorokan yang sementara...insyAllah

Tuesday, 14 February 2012

Antara kenangan

bismillah


Kadang2 aku terfikir, kenapa manusia lebih mudah mengingati kenangan yang pahit berbanding yang manis. Apa lebihnya yang manis berbanding yang pahit?!? Tak dinafikan, aku pon pernah mengalami perkara sebegini. Mula-mula aku tak sedar perkara ni, lepas adik aku tanya, apa kenangan yang aty ada waktu aty sekolah rendah dulu, baru aku terfikir kembali.....apa ya?!? Dan lepas tu aku mula termenung. Kenapa x banyak yang aku ingat ni.?!? Selalunya aku mudah ingat apa yang berlaku kat sekeliling aku. Adakah kenangan yang aku alami dulu lebih banyak manis daripada pahitnya sehingga aku tidak dapat mengingatinya atau sebaliknya?..



p/s: menaip sambil mendengar alunan mendamaikan. thanks to kakinovel coz memaparkan video ni..

video


Monday, 6 February 2012

Puisi Aminah Qutb buat suaminya

bismillah...

Sedangku membaca kisah Sayyid Qutb, ku terbaca mengenai puisi adiknya Aminah Qutb yang ditujukan kepada suaminya. Mungkin kita juga boleh menghayatinya juga....insyAllah

Sekiranya kita cinta kepada manusia, tak semestinya manusia cinta kepada kita, 
tetapi sekiranya kita cinta kepada Allah nescaya Allah tiada penghujungnya.

Sekiranya kita cinta kepada manusia, kita akan cemburu kepada orang yang mencintai orang yang kita cinta, 
tetapi sekiranya kita cinta kepada Allah, kita akan turut mencintai orang yang melabuhkan cinta kepada Allah juga.

Ya Allah, andainya dia ialah jodoh yang ditetapkan oleh-Mu kepadaku, maka campakkanlah dalam hatiku cinta kepadanya adalah kerana-Mu, dan campakkanlah dalam hatinya, cinta kepadaku adalah kerana-Mu. Namun, andainya dia bukanlah jodoh yang ditetapkan oleh-Mu kepadaku, berikanlahku kekuatan agar pasrah dalam mengahrungi ujian, yang kau berikan kepadaku.

Ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu, agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu. Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta, jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku pada-Mu.

Ya Rabbana, jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling pada-Mu. Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu. Ya Allah, jika aku rindu, jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindui syurga-Mu. Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu.

Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu, janganlah biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu.

Ya Allah, jika kau halalkan aku merindui kekasih-Mu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada mati hanya sekali, jadikannya pada jalan Allah.

SubhanAllah, puisi yang sangat indah dan punyai maksud yang mendalam. Moga kita dapat menghayatinya dan menjadikannya benteng dalam salam kasih dan berkasihan sesama insan... InsyAllah ^_^

Tuesday, 31 January 2012

The long and tired journey

bismillah

Nak cerita hari terakhir PMG 2012 yang berlangsung di UTM Skudai, dibawah penganjuran KPIJ, mulalah badan ni terasa sengal2 dan kepenatan yang teramat. Muka dah menjadi layu kesepian disamping mata yang bukak segan lelap x mahu...

Lagi2, bila menjelang pukul 5 pagi, ada komuniti yang mengetuk pintu bilik melaporkan ada peserta yang migraine.huhu...memang terpinga-pinga jugak la mulanya....Alhamdulillah, dapat juga selesaikan masalah yang mendatang. Tapi yang sedihnya, ramai jugak lah peserta yang sakit....selesema, batuk, sakit kepala, flu, dan yang hampir demam pun ada, terasa kasihan pada mereka....ha, pihak komuniti juga apa kurangnya, mujur tidak melarat teruk keadaan mereka.

Paling sakit, waktu nak cari panadol soluble buat budak2 ni lah. Jenuh mencari disetiap pelusuk kedai yang berkemungkinan ada, akhir2 Watson Jusco jugakla yang aku kejarkannya...

Bila nak balik semula ke Segamat, sakit kepala+mengantuk menyerang...tanda2 kurang kandungan dalam darah mula mendatang....cukup menguji keimanan dan kesabaran. Terasa perjalan sangat jauh dan lama. Apatah lagi jalan yang penuh kegelapan seperti tiada hujungnya. Hanya lampu kereta yang menyilaukan pandangan yang menjadi peneman perjalanan...

Pemanduan dah semakin mencabar...ala2 kanggaru pon ada...mata pula terpaksa dibesarkan, mula menfokuskan pada jalan yang berlubang2 ala gaung yang mula nak terbentuk....melawan cahaya yang berlumba2 masuk kedalam mata sehingga mengkaburkan pandangan yang sedia kelam....


mujur ada insan yang sudi meneman, syukran, danke, merci aku ucapkan ^_^. kurang jugakla rasa mengantuk yang mendatang...bila dah sampai rumah, lega menyulam rasa. Katil, bantal dan ted dah mula terbayang dimata...

Walau sakit,perit dan jerih terasa sepanjang program dan perjalanan, Alhamdulillah, banyak pengalaman dan pengajaran yang aku perolehi....terasa segala ini bukan sia-sia... =) Alhamdulillah setinggi kesyukuran aku ucapkan kepada Nya...

Saturday, 28 January 2012

Program Menara Gading PMG-12

bismillah




Sempena cuti sem yang sedang berlangsung, beserta kemasukkan pelajar lepasan SPM, STPM dan STAM yang akan menapak ke menara gading, kami pihak KPIJ(Kesatuan Pelajar Islam Johor) telah melaksanakan satu program yang dapat membantu adik2 untuk mengenali dunia kampus sebelum mereka menerjun kedalamnya sendiri...

Kali ini,program dijalankan di UTM Skudai Johor selama 3 hari 2 malam dengan bertemankan para komuniti yang tampan serta jelitawan dari pelbagai sumber IPTA di seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

Semoga program ini berjalan dengan lancar dan jayanya...InsyAllah


p/s:: mood : penat sgt smpai x blh tido...last2 blog juga yg ak ngadap...gheeee ~_~

Tuesday, 24 January 2012

aktiviti cuti sem...

bismillah

sempena cuti sem yang berlangsung ni, ibu dah sediakan kerja untuk aku isi, iaitu menterjemahkan nota kelasnya daripada Bahasa Inggeris kepada Bahasa Malaysia...huhu, semua sekali ada 10 bab dan setiap bab telah dipecahkan kepada tajuk2 kecil.



Tapi...........walaupun banyak, it still enjoyable sebab waktu ni lah aku dapat mengimbau kembali zaman aku sekolah dulu2...zaman ketika aku berkerut-kerut nak menghafal fakta sains yang banyak bagai, berguling-guling nak menghafal istilah yang boleh tergigit lidah hendaknya dan zaman kena denda lari pusing tapak parking sebab x dapat jawab soalan....sangat manis bila dikenang,even pahit bila dilalui dulu.... ^_^

Wednesday, 18 January 2012

Alhamdulillah...rezeki ni....

bismillah...

time ak ngah study kat library, tiba2 ad sorang hamba Allah yang sangat baik hati memberikan aku coklat dan kek...sangat teruja jugaklah, lagi2 insan yang baik hati 2, tidak aku kenali...walau apa pun, Syukran jazilan, dozo2 arigato ghozaimas untk dia....sedap 2...



 katanya dari langkawi....asal coklat tetap layan

 kek coklat banana

 p/s: tp yg pling kesian, org 2 la....trpkse mkn kek ni jugak walau muka 2 dah berkerut2 nak suap....

Tuesday, 10 January 2012

ucapan dalam kata

bismillah

Entah hari ini, aku rasa lain..yup, kelainan yang mengelirukan minda dan fikiran. Kenangan lama terimbau kembali dan deja vu didalam mimpi menjadi realiti.
Apatah lagi, ada sesuatu yang menghantui diri, buat aku tak sedap hati. plez, jangan kacau diri ini, jika diri ini tidak mengganggu kamu..moga hanya bayangan yang hampir padaku. Dan tiba2 tadi, hati menjadi panas.bahu berdenyut kerap,belah kiri dan kanan berganti siap. Mula berfikir sebab dan akibat. Moga dijauhi segala musibah dan dilimpah rahmat. InsyAllah.

Monday, 9 January 2012

Aku berkampung lagi

bismilah


aku berkampung lagi!!!!!!!!!!!! huhu, dah hari keberapa ni? xdpt dikenal pasti. agak2 lps ni kene cri rumah sebelah library kot. sng nak tukar baju ke, nak balik tido kejap ke....uh, rse2 ad nak jdkn library ni umah kedua la...aci x? ^_^

Sunday, 8 January 2012

Ceritera Seorang Pemuda

bismillah

Kisah bermula di sebuah kampung..Dilihat seorang lelaki muda bangun di awal pagi utk solat subuh di masjid. Dia berpakaian, berwudu’ dan berjalan menuju masjid.
Di tengah jalan lelaki itu jatuh dan pakaiannya kotor. Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang ke rumah. Di rumah, dia berganti baju, berwudu’, dan, berjalan menuju masjid.
Dalam perjalanan ke masjid, dia jatuh lagi di tempat yang sama! Dia sekali lagi bangkit membersihkan dirinya dan kembali ke rumah. Dirumah dia sekali lagi berganti baju, berwudu’ dan berjalan lagi menuju masjid.
Di tengah jalan menuju masjid, dia bertemu seorang lelaki yg memegang lampu. Dia menyapa lalu lelaki itu menjawab:
“Saya melihat kamu jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid, jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan kamu.’
Lelaki muda mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid.
Saat sampai di masjid, lelaki muda itu mengajak teman barunya yang membawa lampu untuk masuk bersolat subuh bersamanya. Lelaki tadi menolak. Berkali-kali diajak tetapi jawapannya sama.
Lelaki muda bertanya, kenapa menolak untuk masuk bersolat. Lelaki pembawa lampu menjawab:
AKU ADALAH SYAITAN !
Lelaki muda itu sungguh terkejut..!
Syaitan menjelaskan, ”Saya melihat kamu berjalan ke masjid,dan sayalah yg membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masjid, Allah mengampunkan semua dosamu. Saya membuatmu jatuh kedua kalinya, dan itupun tidak membuatmu merubah fikiran tetapi tetap kembali ke masjid.
Kerana itu, Allah mengampunkan dosa seluruh keluargamu. Saya KHUATIR jika saya membuatmu jatuh ketiga kalinya,
mungkin Allah akan mengampunkan dosa seluruh penduduk desamu, jadi saya harus memastikan bahwa kamu sampai
dimasjid dgn selamat..’


P/s : “Jangan abaikan suatu niat baik yg kita mahu lakukan, kerana kita tidak pernah tahu ganjaran yg bakal kita perolehi dari segala kesulitan yg kita hadapi demi melaksanakan niat baik tersebut .”

tidur itu indah

bismillah

perbualan dipagi hari:-
kata mata :"dapat lelap sekadar cuma sedap ni",
kata hati : "ha'ah,tengok angin mendayu2 macam didodoikan dah ni"
kata badan : "betul2, ak pon masih tersa penat ni,kalau dapat baring, mesti best"
kata katil : "marilah dekati ak, ak sedia berkhidmat untuk kamu"
kata iman : "janganlah kamu tidur selepas subuh, nescaya rezekimu yang lapang akan menjadi sempit"
 
agak2 kitalah, mana yang kita akan ikut, kata mata, hati, badan atau iman?huhu actualy, ini suma imaginasi untuk diriku yang sedang memaksa diri untuk terus bangun selepas subuh ni.(x btol2 subuh pon sebenarnnya). selepas lelah menempuh hari semalam yang mendatang yang sangat dasyat rasanya. 1 hari tanpa tidur dari pagi(slps subuh) hingga ke lewat pagi, tetapi masih bersemangat seperti di pagi hari.(ceh, macam mana ayat ni entah,banyak na ayat paginya lah).
namun, bila difikirkan balik, hanya Allah yang menguruskan segala. walaubagaimanapun, kesyukuran ak panjatkan kepada Allah kerana segala gerak kerja ku semalam, Alhamdulillah terbentang juga hasilnya. moga hari ini, aku dapat menguasai lagi salah satu ilmuNYa yang sungguh luas ini. InsyAllah..

Friday, 6 January 2012

Cerita cinta majid&jane

bismillah


cinta yang suci tak semestinya memiliki,
cinta suci tak kenal erti pentingkan diri.

cinta yang suci berseri ibarat bintang dimalam hari,
beri cahaya kepada yang mencari.

cinta yang suci nilainya tinggi,
kerana Allah berada disisi.

serangkap ingatan

bismillah

Jika matamu sakit melihat seluruh dunia dan isinya,ambillah masa seketika untuk melihat dan membaca Al-Quran, InsyAllah kuranglah sakit yang dirasainya.

Jika kakimu sakit setelah melangkah melangkaui dunia, ringankanlah dirimu untuk melangkah ke masjid berjemaah bersama, InsyAllah kuranglah sakit yang dirasainya.

Jika kepalamu pening dan sakit memikirkan masalah dunia yang tidak habis jua, jarakkanlah sebentar dengannya dan sujudlah kepada yang Esa, InsyAllah permasalahan yang dihadapi akan dapat diselesaikan dan kesakitan yang ditanggung dapat dikurangkan.

Thursday, 5 January 2012

Perkongsian pagi

bismillah

memandangkan semalam aku ada pergi kuliah maghrib di salah sebuah masjid kat Melaka ni, maka hari ini ak nak berkongsi ilmu aku kepada kalian ye. Disampaikan oleh seorang ustaz yang ku agak beliau berkemungkinan besar daripada Kelantan(klu ikut slang yg ak dengar lah) dan menguruskan sebuah sekolah pondok di Melaka..



"Orang yang membuat amal ibadah tanpa ilmu ibarat debu"

"Barang siapa yang ingin melihat ahli-ahli syurga, lihatlah orang2 yang menuntut ilmu"

"Hati bagai raja, jasad bagai negara dan anggota badan adalah rakyat jelatanya"

"Tiada dosa yang paling teruk selain orang yang mengharapkan syurga tanpa iman"

"Adalah tersangat pelik bagi orang yang terasa cukup dengan kejahilannya"

renung-renungkanlah bersama, dan fikirkan kembali segala perkara, amalan dan perbuatan kita di dunia yang fana ini...(nasihat untuk diri dan orang-orang yang kusayangi..)

~pesona dunia~

Wednesday, 4 January 2012

Ciritera hari ini

bismillah

hari ini aku terasa seperti wanita bekerjaya lak..jadualku untuk satu hari ni tersangatlah penuh..

7.00pg : mandi dan cuci baju
8.00pg : sarapan dan bergerak ke UTeM
8.45pg : mula berkampung di library
10.30pg : curi2 keluar untuk tido sebentar (serius,trse tersangat pening kepala waktu 2)
11.45pg : kembali ke library menyambung tugas yg telah dijadualkan
1.10ptg : melarikan diri sebentar untuk solat dan makan tengahari
3.30ptg : kembali ke tempat bertapa
5.15ptg : surrender dan berlari ke jusco untuk beli sarapan esok
6.00ptg : round2 botanikal (menghanyutkan diri dengan alam)
7.10ptg : berkejar ke masjid
8.55mlm : kembali ke rumah untuk beristirehat

bile dah sampai rumah, barulah terasa penatnya. Kepala mula pusing dan mata mula kabur. Alhamdulillah tergerak nak mandi ais, mula terasa kurang bebanan dikepala. Tetapi yang sedihnya.....rumahku kepupusan air!!!!! warghhhhh,terpaksa mandi air di dalam baldi....

tp serius,terasa hari ini sangat berat. Cuaca yang tersangat panas dan bahangnya membawa kepada keberatan pada kepala dan mata. Mula hanyut pada fikiran dan pergerakan pula kurang terkawal. Pegang hp...hp jatuh, pegang air...air jatuh, pegang dulang..Alhamdulillah x jatuh. Kalau x, haru jadinya.

Sunday, 1 January 2012

kisah sekampit beras

Bismillah

Peperiksaan semakin hampir, tinggal lagi 2 hari untuk ak pulun habis subject yg nak di jawab nanti... Moga segala urusanku dan urusan kawan2ku dipermudahkan..InsyAllah, Amin..

Sebut pasal kawan ni, ak nak berkongsi satu kesah tentang kawanku, yang sangat3 terkesan pada diri aku...serius agak2 smpai hujung nyawa kot ak  ingati dan ceritakan semula kepada anak cucu cicitku nanti....InsyAllah...

ianya bermula, semasa diawal kehidupannya, hidup keluarga mereka agk susah. Then, satu hari dia bersama ibunya pergi membeli beras di sebuah kedai...sesemasa dalam perjalanan balik, dia terjatuhkan plastik beras 2. Ia boleh diterima kalau beras 2 dalam bag plastik yg dibungkus tebal macam skarang, tp yg dibelinya sekarang ialah beras timbang, so blh di bayangkan yang beras 2 bertaburan keluar dan bersepah diatas jalanan..



kalau korang yang berada dalam keadaan 2 korang akan buat apa?
A. tinggalkan sahaja beras 2 dan kembali ke kedai untuk beli yang lain
B. kutip semula beras itu dan bawa pulang ke rumah

well, klu ak sendiri, ak lbh prefer jawapan A. tapi yang kawan ak ni, dia telah mengambil jawapan B sebagai pilihan dia. Ya Allah, bila ak terdengar citer 2, hati ak terus tersentap. serius, sangat-sangat tersentap bila dia dan ibunya mengutip kembali beras2 yang dah bertaburan dijalanan...

bila fikir2 kan kembali, bertapa sangat aku yang tidak bersyukur dengan kelebihan yang diberikanNya dan bertapa membazirnya aku selama ini pada rezeki yang diberikanNya. terus diri ini dilanda kekesalan yang melampau. Memang selama ini aku tak pernah menghadapi kesusahan yang teruk macam kawan2 aku hadapi, tapi aku boleh bayangkan kot. even duit ak tinggal rm10 dalam poket ak  boleh terasa amat susah, apatah lagi orang yang tinggal rm1 dalam poketnya...lagilah teramat2 susah rasanya...

so, untuk memperbaiki diri aku yang serba kekurangan ini, aku dah setkan dalam fikiran aku, kalau makan sesuatu mesti kene habiskan. even waktu 2 ak dah sparuh kenyang atau dah kenyang. pembaziran perlu dielakkan. walau bukan mudah untuk aku lakukan, InsyAllah selagi aku masih teringat cerita kawanku ini, akan aku berusaha gigih menghabiskan makanan yang aku beli.. lebih2 lagi nasi(yup, makanan yang paling kurang aku gemari)