Thursday, 29 July 2010

maafkan daku diatas kelancanganku...

bismillah...

terasa ingin aku mencuri masa senggangku yang hampir tipis untuk berkongsi cerita dan pemikiranku yang telah aku bincangkan bersama seorang sahabatku yang amat ku hormati dan ku kagumi.Subhanallah,segala puji bagi yang Esa.

sebelum aku semakin laju menekan-nekan papan kekunci lappy,sebelum aku semakin banyak meluahkan rasa, ingin rasanya diri ini memohon maaf diatas kejahilan dan kelancanganku sebentar lagi..

ketika pagi semakin berlabuh di tanggal 29 Julai 2010.kami (aku dan beberapa sahabat yang lebih tua dariku) telah bebual tentang masalah kiblat yang telah menjadi isu yang amat besar bagi umat islam yang prihatin dan semakin hangat dalam kalangan sahabat2ku di kolej kediaman mereka sambil menyiapkan assigment engineer mathematics yang agak menguji diri.


amat menyedihkan apatah lagi pabila aku dimaklumkan salah seorang sahabatku terpaksa menukar kiblatnya sebanyak empat kali sepanjang solatnya disini..MasyAllah,aku tumpang simpati kepadanya..sedangkan aku pun pernah mengalaminya ketika MHS yang lepas.cuma takdirku agak baik kerana dapat menyedarinya lebih awal..semoga amal ibadahnya diterima Allah.

Sunday, 25 July 2010

tombol oh tombol....




pada satu petang yg x bape hening...

'tingtong!'
msg dr sahabat(maaf terpaksa dirahsiakan -_^) :
"salam.ijat,nk jd ajk bdminton x? 1 ogos ni...hm,dpt sjil...Nk x?"

dan sedang aku asik membaca smbil berpikir,tiba-tiba...
"alamak,wargh pintu ak terkunci!!!"....

maka,bermulalah citer yang sangat sadis dan hasilnyer,wat julung2 kalinyer ak telah memecahkan pintu bilik,ops bukan pintu bilik tapi tombol pintu bilik...huhu
then nak tau ap yg lagi dasyat...tukul besi yang aku gunakan pun turut patah..yup ak tekan kan lagi skali PATAH!! cukup dasyat dan sadis...wawa

tapi,alhamdulillah usaha keras bertukang aku bersama sahabat berjaya dan hasilnya tombol luar pintu bilik berkecai...huahuahua \0/

hmm cukup klakar,bleh berpeluh gak r..agak2 klu fellow tau citer ni ble geleng kpale x?hehe xpe2 kite smpn ler rahsia ni sme2 ye..ok2 set -_^

so,bile dah ptahkan barang orang kene lah ganti blik..btol x(2x)...tapi mslh nyer mne ler ak tau care nak psg tombol pintu..klu takat kunci leper 2 bler ler ak pikir logik gak..warg,help2 (ade gak r rse nak kol 999 time 2) haha...tp last2 ak kol my dad my hero..smbil menebalkan muka bertanya.. ~_~

dan hasilnyer ak berjaya memasang tombol yg pertama ..\/..
*credit to my dad gak yg bg petua dan cara..ok thanks all i love you..=)

Monday, 19 July 2010

ujian...rezeki..

subhanallah...ketika ak baru sahaja menghabiskan kerja di bengkel makmal pembuatan..ak terima satu masej dari seorang sahabat...
"salam ejat tempat meeting dah tukar...kat masjid UTeM pkul 9 mlm..."
Ya Allah bila aku membaca mesej tu..badan aku terus lemah gemalai terasa keletihan dan kelaparan yang teramat,apatah lagi bas terakhir ke kampus hanya beberapa minit lagi..hanya Allah yang mengetahui berapa terujinya hambanya yang lemah ini...

masih terasa lagi penat menukang dan memerah strategi di bengkel tadi...apatah lagi aku terpaksa menapak ke masjid yang agak jauh dari makmalku...

kelaparan dan kehausan masih menguasai diri.Namun timbul rasa insaf dan kesedaran mengingati para miskin dan daif yang terlebih dahulu merasai lapar dan dahaga dari ak..masyaAllah seluruh pujian dan kesyukuran yang selama ini memberikan aku rezeki di atas bumi.Nya

Namun,sedang ak berbaring seketika..sahabatku menalifonku...
"salam ejat kat mne?meh la turun bawah,kita kat bawah ni.."
maka dengan langkah perlahan aku melangkah turun dengan sabar..

pabila aku bertemu dengan sahabatku..disisinya ada lagi beberapa orang kakak senior yang sedang berbuka puasa..uh,tiba-tiba sahaja perutku berkeroncong..


selang beberapa saat..terdengar suara..
"atikah,izzati sinilah makan sekali ngan akak..meh akak suapkan.."
masya Allah terasa keluh kesah ku didengari yang maha Esa..aku rasa bersyukur dengan rahmatnya...kemudian semakin ramai yang memperlawa kami makan...terasa sungguh disayangi dan dihargai apatah lagi kami makan bersuapkan antara satu sama lain...apatah lagi makanan yang sedikit itu terasa banyak dan cukup untuk mengalas perutku yang tersa membuak kelaparan..terima kasih Ya Allah di atas rezeki Mu...



terima kasih buat semua diatas nasi goreng ayam dan benjo yang sedap 2...terima kasih juga untuk atika sahabatku yang sempat membelikan air mineral untukku di restoran mak merah sebentar tadi...


Thursday, 15 July 2010

mr.jod.....


hari ni ak merajinkan tangan ku untuk mengongsi gambr2 ku semasa di jordan....ad mmbr ak tanyer best x kat sne....
so ak ckp r x sebest mlysia lah..bak kte spupu ak(si nadia) hujan emas di negeri org hujn batu di negeri sndri,so lbh bek ngeri sndri...haha...whatever pon ni ak nak le kongsi gmbar2 kat sne ler..so slamat menengok..(ad x ayt 2?)haha



ni kat wadi musa....hmm org kte tmpt ni salah satu tmpt mate air drpd 12 mate air yg kuar dari batu 2....tp serious mte air yg ngalir kat c2 sangat cantik and jernih.
perjalanan menjelajahi petra..penat tp best..huhu




ni nme nyer ngah berangn...time ni kat kawasan gua ashabul kahfi...tmpt yg keterang diri ni aslnyer tmpt beks masjid yg terdahulu...sblom adnyer masjid baru yg cantik itu..




mohon dihayati..

video

bukan senang nak upload video kat sini...sungguh lama dan menuntut kesabaran.

tapi memandangkan aku teringin sangat mengongsi video ini maka aku titipkan lagi kesabaranku menunggu video ini habis di upload...

Wednesday, 14 July 2010

library....


hari kedua menapak ke lib membuahkan kejayaan apabila ak berjaya mencari buku pengajian sementara stok2 buku untuk dibeli smpai...huhu bukn seng n ak cari buku2 yg kita nak kat lib ni..lelagi klu part ap yg kite nak yg len lak muncul dpn mte kita.tp yg peliknyer klu kita x nak rajin plak dia main cak2 depn kita...adus 2 yg pling parh r stakat ni....

dari tingkt 1 ke tgkt 2...dari tgkt 2 ke tgkt 3.akhirnya lombong emas untk buku statics and strength of material yg ak cari slama ni ku temui....

actually,bagi ak bukn seng nak cari buku yg kita nak lelagi bila pdg memacm buku n publishr yg berlainan di rak2..boleh rmbang mte kat c2..klu x pling koman pon dah kene stand by panedol lelagi ble dah pent n pening nak crik buku yg kita nak...haha kan parah 2.

so klu ak...nak ajk lepak lib boleh..tapi klu ajk cari buk kat lib...hoho sori ler ak surndr dulu...
sy tegaskn lg skali, surndr..haha bukn ap dari peng2 cari buk kat lib bek ak pi bli kat kedai je..x yh pikir dnde klu pulg lmbt ke riso ilang ke...kire berbaloi rklu blibuknnyer kita gne sbuln duaje...tp lme 2...

Tuesday, 13 July 2010

sebentar..

hari ini tangan ku sangat rajin untuk menekan-nekan kekunci lappy ku smbil menunggu masa lect pada kul 4 ptg nnt..ak harap lect hari ni x lme...paling koman pon dlm 1 jam ku rasakan sudah memadai...huhu bukn ap mungkin perasaan penatku menguasai diri ketika ini...

hmm..ak ad berita yang agak mengembirakan untuk ku kongsi bersama...ap dia???!! insyaallah angahku akan bertunang..ak doakan dia sejahtera dan sentiasa di redhai Allah insyaallah...
dan ini bermakna ak akan mendapat seorang abg ipar..huhu ap rsemyer bile dapat abg ipar..best x???!! nnt bile ak telah merasainya akn ak ceritakan disini ok =)..insyaallah..


YA ALLAH JIKA DIA ADALAH UNTUKKU SATU KANLAH HATI KAMI DIBAWAH NAUNGAN DAN MAKRIFAHMU..BERILAH KAMI KEKUATAN UNTUK BERSAMA MEMIKUL BEBAN DAKWAHMU SEHINGGA KAMI TIDAK RAGU UNTUK MENEBARKAN SYIARMU..

YA ALLAH JIKA HATI ITU BUKAN UNTUK KU MAKA BERIKANLAH KEKUATAN PADAKU UNTUK MENOLAK SEGALA FITNAH YANG AKAN MEMBELENGGUKU...BERIKANLAH KAMI JODOH YANG LEBIH BAIK AGAR KAMI SENTIASA HARUM DI BUMIMU DAN DISELIMUTI DENGAN IMAN DAN TAQWA DARIMU..AMIN YA RABB