Tuesday 14 August 2012

Soal pada diri....

bismillah

Jika ditanya, apakah perkara yang paling sukar dalam hidup ini. Akan ku katakan perkara yang melibatkan ibu bapa dan soal hati. Yup, itulah perkara yang paling susah untuk aku kendalikan. Kenapa ibu bapa? kenapa soal hati?


Sebab bila melibatkan ibu bapa contohnya, balik2 rumah tengok ibu@ayah kita terbaring kesakitan. Siapa yang tak sedih kot. Terasa sudah lama mereka hidup mendidik kita. Berbeda sewaktu kita kecil2 dulu. Melihat mereka masih kuat bertenaga memberikan senyuman ketika kita pulang dari sekolah. Berlari bersama bermain di taman. Kini baru kita tersedar, telah meningkat umur mereka dan sudah semakin lemah mereka dimamah usia. Maka sekarang, tugas kita sebagai anak pula mengambil alih menjaga dan membimbing mereka. Insya Allah.


Dan yang kedua, bila aku ingin membuat keputusan yang melibatkan soal hati. Aku jadi buntu. Lebih-lebih lagi  bila di fikirkan, adakah keputusan yang aku buat ini adalah berdasarkan rasional atau emosional. Sebab prinsip aku senang je, JANGAN MENGHUKUM SELAGI KITA MASIH KABUR DENGAN KESELURUHAN CERITA. Sebab aku tak nak menyesal di kemudian hari akibat sikap terburu-buru yang aku sendiri cipta.


Mungkin kita boleh tipu diri kita, buang segala barang yang si dia berikan. Bakar semua surat dan nota2 yang si dia kirim. Tapi....kenangan itu tetap terlekat diminda walaupun seribu kali kita cuba melupakannya. Entahla, kalau boleh aku x nak serabutkan otak aku dengan perkara-perkara macam ni. 2 yang kalau boleh biarlah pasanganku itu, ditentukan oleh ibu bapa aku sendiri. Kalau x pon, sesiapa yang datang meminang insya Allah akan kuterima seadanya. 


Sebab sebenarnya banyak lagi perkara yang mesti dan patut aku fikirkan. Penyebaran Islam, Pengembangan umat sejagat dan banyak lagi. Kerna, pabila kita meletakkan diri kita hanya untuk Islam dan pesuruhnya. Soal diri akan dianjak ketepi. Lupa pada kepentingan diri dan keperluan diri yang ingin dipenuhi.

No comments: