Monday 3 February 2014

Resepi Kek Coklat Moist

Bismillah

Di hari isnin yang indah, ak nak berkongsi satu resepi kek coklat yang sedap dan mudah. Resepi ni diajar oleh mak ak masa ak di tingkatan 5. Rasanya kek tak terlalu manis dan tidak muak, insya Allah. Yang penting, sampai sekarang ak masih gunakan resepi ni walau kadang-kadang akak ak akan promote resepi kek coklat yang katanya lagi senang dari resepi yang ak selalu buat ni...hehe

Sumber dari internet

Bahan-bahannya

5 biji telur 
1 cawan tepung gandum
1 cawan serbuk koko
1 cawan minyak masak@zaitun@jagung
1 cawan susu cair@susu pekat
1 1/2 cawan gula pasir(kalau guna susu pekat gula hanya guna 1 cawan je)
1/2 sudu teh soda bikarbonat
1/2 sudu teh baking powder



Cara-caraya

1. Campurkan tepung gandum, serbuk koko, minyak, susu, soda bikarbonat dan baking powder di dalam satu mangkuk. Kemudian ketepi kan. (kalau nak ayak dulu pun lagi bagus)
2.  Larutkan gula dalam telur. (kalau xde mixer, kacau pakai wisk@senduk pun boleh)
3. Campurkan larutan telur dan tepung dan gaul hingga rata.
4. Masukkan adunan kedalam bekas pembakar yang telah disapu minyak@mentega.
5. Kukus adunan selama 40 minit atau lebih, hingga masak. (jangan biarkan bekas loyang terbuka semasa mengukus, tutup loyang dengan pelastik atau kain sebelum dikukus)

ok, siap. kalau nak letak melt coklat dekat atas kek boleh cairkan coklat masak(saiz cadbury)  dan campurkan dengan whipping cream(satu kotak kecil) serta setengah sudu mentega(kalau x letak pun xpe). Kemudian tuang atas kek. Kalau nak lagi simple, hanya cairkan coklat masak dan tuang atas kek. Done =)

Selamat mencuba
Jika ad pertanyaan, sangatlah di alu-alukan, ok ^_^





No comments: