Thursday 11 December 2014

Sakit Dada Datang Lagi?

Bismillah


Dah lama berlaku, tapi kini rasa sakit itu semakin kerap datang. Sesak pada dada, kiri dan kanan silih berganti. Nafas seolah tersekat, anggota seolah-olah terhenti untuk bekerja. Hanya mampu menghitung masa hingga ia surut sendiri.

Pernah sekali jumpa doktor ketika belajar dulu, dia kata ada contraction atau muscle tension. Jadinya, bila yang pakar dah kata macam tu. Aku abaikan ajalah rasa sakit itu.

 Terjumpa dalam satu artikel yang berkaitan dengan isu sakit dada ni, katanya :

Terdapat empat punca berlakunya sakit dada, antaranya ialah:

1. Aneurisme aorta yang bocor atau pecah
 Masalah ini melibatkan salur darah yang membengkak. Masalah ini biasanya berlaku di kalangan mereka yang sudah lanjut usia dan antara punca utamanya adalah tekanan darah tinggi. Selain itu, pesakit yang dijangkiti kuman siflis ketika masih muda juga menghadapi risiko aneurisme yang lebih tinggi selepas melewati umur 50 tahun.

2. Pleuritis
 Masalah ini melibatkan radang pada lapisan pleura iaitu membran yang melitupi paru-paru. Pesakit biasanya berasa sakit ketika menarik nafas akibat paru-paru yang mengembang menyentuh lapisan pleura. Pleuritis mungkin berlaku akibat jangkitan kuman dan cara rawatannya adalah dengan merawat jangkitan tersebut.

3. Costochondritis (Sindrom Tietze)
 Masalah ini melibatkan keradangan dan bengkak pada satu atau lebih tulang rawan costal pada tulang rusuk pesakit. Antara puncanya adalah trauma atau batuk yang berpanjangan. Kesakitan akibat masalah ini turut melibatkan tulang rusuk dan pesakit akan berasa lebih sakit jika kawasan terbabit ditekan. Rasa sakit pada dada akibat masalah ini juga berpanjangan dan boleh mencecah berhari-hari lamanya.

Selain tulang rusuk dan rawan costal, kesakitan pada otot dada juga diletakkan di bawah kumpulan ini. Antara punca kepada masalah ini adalah senaman keras atau terlalu berat yang mencederakan struktur tulang, otot atau rawan pada dada. Kebanyakan pesakit yang mengalami masalah ini menyangkakan mereka, mengalami serangan jantung tetapi costochondritis mudah dibezakan dengan sakit jantung atau reflux asid memandangkan kedua-dua keadaan berkenaan tidak menyebabkan kesakitan bertambah jika dada ditekan.
Pesakit selalunya hanya perlu mengambil ubat penahan sakit untuk masalah ini dan akan pulih selepas satu masa tertentu, bergantung kepada punca masalah berkenaan.


 
4. Tekanan pada saraf
Masalah ini berpunca daripada tekanan pada saraf tunjang akibat dihimpit tulang belakang ‘cervical’ yang semakin rapat. Kesakitan yang mulanya dirasakan pada leher boleh beralih ke dada dan boleh berlaku kepada golongan muda ataupun yang berusia. Walaupun jarang berlaku, masalah ini mungkin dihadapi mereka yang mengalami kecederaan teruk pada leher.Masalah ini boleh dikesan melalui imbasan Sinar-X atau imbasan MRI (Magnetic resonance imaging) ke atas tulang belakang pesakit. Rawatan untuk masalah ini biasanya melibatkan ubat dan fisioterapi tetapi pembedahan mungkin diperlukan untuk pesakit dengan masalah yang lebih serius.


Namun daripada keempat-empat itu, aku tak tahu kedudukan ku dimana satu. Yang pasti bukan sakit jantung yang melanda. Lega, Alhamdulillah. Moga cepat surut ya.


p/s: satu lagi kisah penghidap sakit dada seperti aku : DI SINI
 

No comments: