Tuesday 24 March 2015

Ujian Allah, Kesenangan atau Kesukaran

Bismillah

"Dan kami uji mereka dengan (nikmat) yang baik dan (bencana) yang buruk-buruk agar mereka kembali (kepada kebenaran)." (Al-A'raf:168)

Daripada Anas r.a, dia berkata,  "Tatkala Nabi SAW menjumpai seorang perempuan yang sedang menangis di atas kubur, maka baginda bersabda, "Bertakwalah kepada Allah dan bersabarlah!" perempuan itu berkata, "Pergilah dari sini kerana sesungguhnya engkau tidak ditimpa musibah sebagaimana yang aku rasakan!"

Perempuan itu tidak tahu bahawa yang sedang berkata ialah Nabi. Kemudian ada seseorang yang memberitahunya kalau itu Nabi SAW. Lalu perempuan itu akan datang ke rumah baginda. Dia tidak dihalang sehingga dia boleh masuk dengan mudahnyake rumah baginda, kemudian dia berkata,  "Saya tidak tahu kalau yang berkata tadi ialah engkau. "Bagindapun bersabda, "Sesungguhnya sabar itu hanyalah pada hari pertama daripada musibah itu." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Allah SWT menguji manusia dengan kesenangan dan kesusahan. Orang yang beriman sentiasa bersyukur dengan semua bentuk ujian yang ditimpakan kepadanya sehingga mereka digolongkan kepada orang-orang yang sabar. Apabila diberikan kenikmatan, mereka pun bersyukur dengan melakukan semua perintah-Nya.  Sementara orang kafir ketika ditimpa musibah dan bencana,  mereka mengeluh malah tidak bersyukur.

No comments: