Friday 15 May 2015

Resepi : Kentang bersalut telur

Bismillah

Semenjak pindah ke department baru ni, banyak betul masa ruang dan peluang yang dibentangkan. Alhamdulillah. Dan dengan ruang itu, aku usha mengusha resepi di internet. Dan hasilnya...

Tadaa...panas dari kuali =)


Resepi yang super duper simple, tapi sangat sedap. Cuba sekali, Alhamdulillah menjadi. Thanks untuk DDCT sudi berkongsi resepi yang sedap ni.

Ok, lah. Lets dig deeper, untuk bahan-bahannya saya guna sama seperti dalam resepi asal. Cuma ada sy tak letak daun sup (sbb xde stock). Namun rasa dia tetap memikat dan menjilat sudu.


Kentang Bersalut Telur
Sumber : Resepi Original CT


Bahan-bahan:
5 biji kentang
1 1/2 sudu besar minyak sapi
1 sudu kecil serbuk lada sulah (sy guna papers yg berperisa)
3 biji bawang merah (dihiris)
2 biji telur
sedikit daun sup
sedikit garam

Cara-cara:

1. Kentang dikupas kulit, dibersihkan dan direbus hingga empuk. Bila sudah empuk toskan dan dipotong dadu.
2. Panaskan minyak sapi dalam kuali hingga cair, masukkan bawang merah dan digoreng hingga layu. Kemudian masukkan serbuk lada sulah tadi dan sedikit garam dan gaul rata. 
3. Masukkan kentang dan gaul lagi hingga kentang sebati dengan bawang tadi.
4. Ketepikan kentang sedikit, pecahkan telur dalam kuali dan gaul telur supaya hancur sedikit sebelum digaul lagi bersama dengan kentang tadi. 
5. Setelah mesra , masukkan hirisan daun sup. Gaul lagi sampai sebati kemudian bolehlah ditutup api dan hidangkan.

So, to all readers. Selamat mencuba. Inshaa Allah, tak rugi mencuba masak resepi ni. Dan yang penting, bahan-bahan dan cara masak dia yang super duper mudah. Sangat sesuai untuk orang yang xberapa rajin mask dapur macam saya ni... =)

No comments: