Monday 15 June 2015

Sifat Anak Ketiga dan Anak Tengah

Sifat Anak Ketiga dan Anak Tengah !



1) Yakin diri
Sesetengah pendapat memberikan ciri-ciri anak ketiga sebagai seorang yang yakin diri walaupun jika dilihat pada fizikalnya, korang macam tak mampu, tapi kredibiliti korang adalah sebaliknya. Korang mudah bergaul dengan siapa sahaja dan korang tampil yakin dengan diri korang. Pembawakan diri korang amat disenangi kawan-kawan.

2) Sukar bertolak ansur
Mungkin dipengaruhi oleh persaingan antara adik beradik, korang dikatakan paling sukar untuk bertolak ansur. Korang tak mudah mengalah dan kadang kala sikap keras kepala boleh terbawak sama. Dalam sesebuah perbincangan, korang akan mempertahankan hujah korang dan kadang kala boleh menyebabkan orang lain terasa hati.

3) Mudah kasihan
Sikap anak nombor tiga adalah kaya dengan pemurah dan perasaan kasih sayang. Korang sangat mudah dipengaruhi oleh perasaan ini dan kadang kala sikap mudah kasihan korang menyebabkan korang mudah terpedaya. Jadi, hati-hatilah yer!

4) Boleh menyerlah tapi menyembunyikannya
Melihat kepada potensi, korang boleh menjadi seorang yang sangat menyerlah. Tapi disebabkan sikap pemalu korang, adakalanya korang hanya berdiam diri dan melepaskan peluang yang ada. Korang perlu bijak untuk memilih platform untuk menyerlah kerana platform korang boleh membantu korang untuk lebih berjaya.

5) Sikap malas dan manja
Anak ketiga dikategorikan sebagai seorang yang sgt manja sehingga kadang kala membawa kepada malas. Korang perlu di'push' oleh sesorang atau sesuatu untuk korang terus ke hadapan. Sedangkan potensi diri korang sememangnya ada. Malahan kadang-kadang sikap malas korang ni boleh membawa kepada kejatuhan diri sendiri.

6) Tidak suka menimbulkan masalah
Korang sangat optimis dalam menangani masalah. Sering melihat masalah dalam sudut yang positif dan cuba sedaya upaya untuk menyelesaikannya. Korang juga akan cuba membantu seberapa yang korang boleh dan akan menyenangkan orang lain seadanya. Sikap korang ni sangat disenangi kawan-kawan. Sebab tulah korang ada ramai kawan!

7) BERCINTA
manja dengan pasangan.
Sekiranya anda membesar di kalangan perempuan, kewujudan lelaki mungkin agak menakutkan anda. Pasangan ideal anda adalah lelaki yang berterus terang dengan perasaannya. Sekiranya anda ada abang atau adik lelaki, pergaulan dengan mereka tidak menimbulkan sebarang masalah. Cabaran anda ialah menunjukkan sifat kewanitaan anda.

KARAKTER ANAK TENGAH
- lebih pelik sedikit dari anak-anak yang lain.
- gemar membuat hal sendiri.
- Seringkali terasa terpinggir.
- cuba untuk melakukan yang terbaik bagi diri mereka tanpa mengharapkan bantuan orang lain.

CIRI-CIRI ANAK TENGAH
- lebih berdikari.
- lebih percaya dengan keyakinan sendiri.
- suka mencuri perhatian dengan cara tersendiri.
- terlalu mengalah


p/s : sy bangga jadi anak ke-3 =)

No comments: