Saturday 3 October 2015

Phobia

Bismillah

Pernah mengalami perasaan phobia?
Definisinya, phobia itu adalah rasa takut  berlebihan yang dirasakan oleh seseorang terhadap sesuatu hal atau kejadian.

Phobia dan aku, tidak asing lagi. Aku mudah phobia dengan kemarahan dan kesedihan.

Contohnya, aku pernah phobia nak guna mesin basuh kat kampung, sebab pernah kena marah kerana sukatan baju tak betul. At the end, sampai sekarang aku akan elakkan diri daripada cuci baju kat mesin.

Aku jugak pernah phobia untuk ikut meeting dengan seseorang ni, sebab pernah dengar dia mengamuk semasa sesi meeting kami yang lepas.

Dalam satu artikel ada mengatakan, 
"Sebenarnya rasa takut itu adalah hal yang wajar, cuma cara menangganinya saja yang harus diketahui. Pada umumnya penyebab phobia adalah pengalaman masa lalu yang pernah di alami oleh seseorang yang membuat dirinya sangat takut, cemas atau mungkin malu sehingga membuat efek trauma."

Yes, dan aku setuju, macam mana rasa phobia itu pun, apa yang paling penting adalah cara aku menangani trauma itu lah yang patut aku titik beratkan.


No comments: