Thursday 19 December 2013

Rawatan altenatif demam

Bismillah

Ini adalah rawatan yang ak sendiri buat bila ak diserang demam. Mungkin para readers boleh mencubanya.

1. Mandi ais
Antara rawatan awal yang sangat berkesan lagi2 bila diserang sakit kepala akibat cuaca yang terlalu panas. cara-cara : bancuh ais 50sen dengan sebaldi ais. kalau nak wangi sikit letak la baby oil, siram seluruh badan. Tetapi tidak digalakkan untuk penghidap asma.

2. Kerap mandi 
Mandi adalah salah satu cara untuk membuang panas dalam mandi. lagi kerap mandi lagi cepat suhu badan turun. Insya Allah.

3. Minum banyak air 
Minum banyak air juga adalah salah satu cara untuk membuang haba dari sistem perkumuhan. Insya Allah cara ini sangatlah berkesan.

4. Tuam kepala 
Ya, cari ini pun ak selalu buat bila demam. Tak kisah la nak tuam dengan tuala lembap atau "cool fever". Tp biasanya ak tuam dengan tuala lembap, sebab kalau pakai "cool fever" cepat je gel dia mengering. Kalau pakai tuala kita boleh basahkan balik je. So x lah membazir, nak kene tukar selalu.


Jadinya, ni lah empat cara yang sering ak buat kalau demam. Ak memang x suka telan ubat dan jumpa doktor adalah perkara paling terakhir yang ak akan lakukan bila ak ditimpa sakit. Tapi kalau agak2 x kurang 2, rajin2kanlah diri untuk pergi klinik. kang melarat payah. =)


No comments: