Thursday 19 December 2013

Aku dan demam

Bismillah

Disebabkan semalam ak menghadapi demam yang agak teruk, buat ak teringat semula kisah 5 tahun lalu sewaktu ak ditingkatan 5. Masa tu, tinggal beberapa hari je lagi nak SPM, dan secara tiba2 budak batch ak diserang wabak demam. Sorang demi sorang diserang demam, termasuk ak sendiri. Cikgu-cikgu jadi gusar dan GPK 1 (Pn. Yatimah) sendiri turun ke asrama melawat kami untuk melihat keadaan.

Waktu itu lah ak rasa yang ak terkena demam yang paling teruk sepanjang hidup aku. Sampaikan ak terpaksa dimandikan dengan ais untuk mengurangkan suhu badanku yang naik mendadak. Nak buka mata pun x termampu sampaikan adik ak cuba memaksa ak bangun dan makan ubat. Tapi sampai ke sudah ak x bangun.

Bila hari peperiksaan SPM menjelang, ak terpaksa dipapah oleh kawan-kawan ku ke dewan peperiksaan. Masa tu, minda ku memang x boleh berfikir, ak hanya mampu pasrah dengan ap yang berlaku. Demamku berlanjut sampai ke beberapa kertas yang seterusnya. Paling ak ingat, ad satu paper 2, ak hanya mampu meletakkan kepala di atas meja, tiada daya untuk menulis dan memikirkan jawapan untuk soalan yang diberikan. Hampir menangis memikirkan keadaan ku, namun ku cuba untuk kuatkan semangat untuk memastikan kertas jawapanku tidak kosong.

Bila keputusan SPM diumumkan, keputusan yang ku peroleh tidak sebagus yang diharapkan. Hanya memperoleh 3A 5B dan 3C. Ibu bapa ku tunduk kekecewaan dan mereka tidak dapat menerima alasan demamku dengan result yang ak peroleh. Apatah lagi ketika itu ad seorang lagi sepupu sebayaku mendapat keputusan SPM yang cemerlang berbanding ak. Hampir seminggu ak diuji, namun kucuba menerima dengan hati yang tenang. Ak hanya mampu mendiamkan diri dan menerima semua itu sebagai rencah ujian hidup ku.

Namun, Alhamdulillah kini hidupku telah berubah. Kehidupanku di universiti telah membuka mata mereka tentang ak. Setiap semester ak cuba memastikan keputusan peperiksaan di atas 3.0 dan Alhamdulillah ak berjaya mengekalkannya.


No comments: