Wednesday 4 December 2013

Kayu manis pengubat jerawat

Bismillah

Hari ni ak nak berkongsi salah satu cara tradisional, murah dan Insya Allah berkesan untuk menghilangkan jerawat. Terutama untuk jerawat yang tak segan silu nak mula timbul di wajah. Caranya dengan letak serbuk kayu manis (macam gambar dibawah) pada jerawat yang nak baru nak tumbuh tu. Boleh pilih sama ada nak guna serbuk kayu manis yang diparut sendiri atau beli terus siap2 serbuk yang ada jual kat kedai. Mana-mana pun boleh yang penting kayu manis ye, bukan kayu gaharu atau apa2 kayu yang lain bunyinya. 

bagi sesiapa yg tak mengenali kayu manis =) , sumber dari intrenet

Cara nak pakai senang je, bancuh serbuk kayu manis dengan air lepas tu tepek kat tempat yang ada jerawat. Lagi satu pastikan tempat yang tepek tu dah dibasahkan dulu. Masa mula2 pakai nanti kita rasa pedih dan panas. So, kalau ada sapa2 yg tak tahan, beware ok. =)

Ingat lagi masa aku mula2 aplikasikan petua ni, ak pergi sapu satu muka dengan serbuk kayu manis. Memang menggelepar la lepas tu. Sabar je tahan pedih dia. Even, pedih2 pun, hasilnya tetap ada. Jadinya, rasa pedih tu ak tolak lah ke tepi demi kecantikan, ahaks.

Kalau bab bau dia pulak, memang bau kayu manis la. Ala2 herbs gitu. Kalau ada sapa2 tak tahan dengan bau dia, agak susah kot. Sebab bau kayu manis ni memang agak kuat. Tapi, kalau nak cuba boleh je. Tak cuba, kita tak tau kan. =)

No comments: