Tuesday 26 August 2014

Me and My student

Bismillah


Soalan favourite anak murid aku....

"Cikgu dah besar nak jadi apa?"

Setiap kali aku dapat soalan ni, aku terdiam sekejap. And in my mind, "Aku ni tak cukup besar ke?"
Kemudian aku jawab, "Cikgu nak jadi engineer".

Next question from her. "Kenapa cikgu tak nak jadi doktor?"

Jawapan skema aku, "Cikgu takut darah, so tak boleh jadi doktor." Then she comes with other questions that I need to answer.

Akhir sekali, soalan penutupnya, "Cikgu, kerja engineer tu macam mana?"

Maka jawapan aku.....

Basically, doctor and engineer is almost same career. the different is, doctors is mostly deal with human while engineers is always deal with machine and both of them meet troubleshoot issues. So, boleh pilih sama ada nak deal dengan manusia atau dengan mesin. But for sure, kerja doctor is tougher than engineer kerana sifat manusia yang mempunyai pelbagai ragam dan kerenah.

Honest from me, aku lebih suka deal dengan mesin kerana kesabaran aku lebih nipis bila bertemu dengan orang lebih-lebih lagi yang penuh dengan kerenah...
 

No comments: