Tuesday 17 August 2010

ramadhan part 3

bismillah

rase macam ada time table plak bile tiap2 dua hari pose aku rajin mengisi kat blog ni..hehe
tapi serious aku terase ingin berkongsi sesuatu dengan korang semua tentang kisah semalam

ceriternyer bermula bergini....

semalam aku buat kerje kat bengkel..project casting aku yang pertama..Alhamdulillah, berjaya juga aku menyiapkan projek casting 2,even tinggal lagi 30% untuk disiapkan..
kemudian,time keterang sume kene kumpul bersama technition dier citer r pasl dia ngan isteri dia..
lepas 2 dia cakap.."nanti kamu(bagi lelaki) jangan takut nak buat apa2 pown.kalau kamu nak isap rokok pon isap je,x payah takut sangat ngan isteri kamu 2.lagipun kamu dah bayar kan.."

then, biler aku dengar 2,mula tersentap gak.tapi lepas 2 aku betah r..
"encik,kan rokok 2 haram.so mane boleh kita isap"
lalu dia menjawap..
"abis kalau haram kenapa diorang jual?kenapa tak hapuskan je rokok 2?kalau tak pun suruh diorang jangan jual rokok 2.."

so,kalau korang daapt kata2 macam 2, korang nak jawab apa dengan hamba Allah ni..
actually, pada pandangan aku lah kalau seseorag itu pandai menggunakan akal fikirannya dengan baik.dia boleh tau sendiri rokok 2 berpatutan atau tidak.

cuba kita fikirkan..
orang sanggup gadai duit untuk rokok,tapi tak sanggup derma duit yang sama nila dengan belian rokok 2 ke jalan yang benar..
orang sanggup gadai duit untuk rokok,tapi tak sanggup belanjakan duit untuk keprluan isteri dan anak2..
orang sanggup menikmati rasa rokok 2,sedangkan orang lain yang merasa akibat dan azabnya..
maka,apakah semua ini tidak merugikan??

lagipun, rokok itu haram dan babi itu haram
so kenapa tak je suruh Allah hapuskan babi 2??
tetapi sesungguhnya Allah jadikan babi,rokok dan arak 2 adalah untuk memberikan hambanya berfikir dengan akal dan kesedaran mereka.Boleh membezakan baik dan buruknya..Kalau semua ini tak ada,mana mungkin manusia mahu berfikir tentang alam ini.

maka,sedarlah wahai manusia hendaklah kamu menggunakan pemikiran dan akal kamu sebaiknya.jangan sia-siakan pemberian yang Maha Esa itu..

No comments: