Saturday 16 February 2013

Speechless

Bismillah

Alhamdulillah,hampir sebulan rupanya aku di sini. Secara jujurnya, aku masih lagi tak dapat terima kenyataan yang aku tercampak kat sini. Bukan niat aku untuk merendahkan, namun untuk mengubah perspektif negatif aku tentang negara ini sangat sukar. Sesukarnya perasaan aku untuk menerima perkhabaran yang aku akan dihantar ke sini. Berat rasanya untuk aku menerima sepenuh hati tawaran ini. Hanya ingatanku kepada ibu dan ayah tercinta buat aku cuba menabahkan hati untuk meneruskannya.

Walau kadangkala aku terasa ingin terjatuh dan terluka, ku cuba bertahan demi mereka yang ku cinta. Walau suatu saat dan ketika ku rasa lemah untuk bangun, aku cuba memaksa diri sambil memikirkan jasa-jasa mereka. Walau seketika ku rasa tidak mampu bertahan untuk meneruskan, ku cuba menabahkan hati dengan mengingati pengorbanan mereka.

Belajar untuk menyesuaikan diri dengan sesuatu yang kita tidak gemari memang sukar. Lebih-lebih lagi bila diri terpaksa bermula dari bawah kembali. Terpaksa melupakan kemudahan dan kesenangan yang dulu ku kecapi. Baru kini ku rasa bersyukur dengan kenikmatan yang dipinjamkan sementara. Apatah lagi terpaksa menyesuaikan diri dengan insan-insan sekeliling yang ku sendiri tidak terfikir untul hidup bersama.

Ya Rabb, janganlah Kau berikan aku cubaan yang aku sendiri tidak mampu menanggungnya. Jangan kau hanyutkan aku dengan kesenangan duniawi sehingga ku lupai kesusahan yang sepatutnya ku lebih mengerti tentangnya. Jauhkan diri ini dari sifat mengeluh dan rasa berputus asa. Jangan jadikan diri ini hamba yang sering berputus asa dan berkeluh kesah

No comments: